27 September 2009

Polis mesti siasat Fakeh Adam

Gara- gara nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, wajah pemimpin UMNO disimbah cat merah dibeberapa lokasi. Yang dilaporkan setakat ini ialah wajah Dr. Zambery dan Dr. Zahid Hamidi. Siapa punya angkara, tidaklah diketahui. Mengapa pula mereka sahaja yang menjadi sasaran, hanya empunya angkara yang boleh memberi jawapan.

Nampaknya masalah vendalisme bukan lagi hanya berlaku di tandas- tandas awam, di telefon awam atau segala yang ber
kaitan dengan hal ehwal awam tetapi sudah menular dalam kancah politik.

Bukan perkara baru pun, dalam kempen- kempen pilihanraya kegiatan ini biasa berlaku cuma ia akan menjadi heboh dan gempar satu dunia, jika berlaku ke batang hidung pemimpin UMNO. Kita pun sedia maklum pemimpin- pemimpin Pakatan Rakyat juga tidak terlepas daripada serangan- serangan seumpama ini.


Islam tidak pernah mengajar umatnya berkelakuan demikian apatah lagi Pas sebagai parti yang memilih perjuangan melalui saluran demokrasi tidak pernah mendidik pengikutnya berbuat demikian. Walau ditekan dan diasak dari pelbagai sudut Pas tetap teguh memilih jalan keamanan untuk menumbangkan Barisan Nasional.


Agak mendukacitakan apabila ada beberapa kerat pemimpin UMNO yang terus menuduh Pas sebagai dalang disebalik kegiatan yang tidak sihat itu. Contohnya tuduhan melulu yang dilemparkan oleh Fakeh Adam (ADUN Lintang, Sungai Siput) terhadap Pas.
Polis sewajarnya menyoal siasat beliau kerana tuduhan tersebut menunjukkan bahawa beliau mempunyai bukti individu yang terlibat menyimbah cat berkenaan. Sekiranya Fakeh Adam gagal mengemukakan bukti, menunjukkan beliau telah berbohong dan membuat tuduhan palsu yang berniat jahat memburukkan Pas.