25 April 2010

AKHIRNYA PENGERUSI SPR PUJI BN

Ketika di wawancara oleh wartawan Astro Awani malam tadi di pusat pengumpulan dan penjumlahan undi, pengerusi SPR secara terbuka memuji BN yang dianggapnya berdisipilin. Ini disebabkan BN mematuhi arahan SPR agar tidak mendirikan Pondok Panas/ Barung di pusat- pusat pembuangan undi.

Kenyataan terbuka beliau jelas menggambar sikap double standard sebagai pihak yang mengendalikan pilihanraya. Sepatutnya kenyataan- kenyataan beliau bersikap berkecuali serta tidak memihak kepada mana- mana pihak. Sedangkan lebih banyak pelanggaran peraturan pilihanraya yang dilakukan oleh BN seperti panyalahgunaan jentera kerajaan dalam kempen- kempen pilihanraya yang dapat dilihat secara jelas.

BN juga secara terang- terangan merasuah pengundi- pengundi sama ada berbentuk kewangan atau pun meterial. Setiap hari entah berapa tan beras, minyak masak, gula dan sebagainya diberikan kepada pengundi- pengundi tanpa sebarang tindakan oleh pihak SPR.

Kenderaan- kenderaan rasmi kerajaan seperti Jabatan Hal Ehwal Orang Asli, dijadikan kenderaan untuk tujuan kempen BN. Malah banyak lagi penyelewengan- penyelewengan yang dilakukan oleh BN tanpa sebarang tindakan oleh pihak SPR.

Kenyataan beliau tersebut telah mengesahkan keraguan terhadap ketelusan pihak SPR dalam mengendalikan urusan pilihanraya.