26 October 2009

Lagi Kereta Terbakar. Mungkinkah Kerana Ron95?

Kejadian berlaku kira- kira jam 7.30 pagi saya terserempak dengan kebakaran yang berlaku ke atas sebuah kereta di Sauk, jalan Kuala Kangsar- Lenggong berhampiran dengan kuari.

Ketika itu saya dalam perjalanan ke tempat kerja.

Al- Hamdulillah, pemandu dan penumpang selamat. Kereta yang dipandu oleh Salleh dalam perjalanan menghantar anaknya ke Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggong, Kati.

Beliau hanya menyedari kebakaran berlaku apabila diberi isyarat oleh pemandu kereta di belakangnya.Api dikatakan bermula dari bahagian sisi belakang keretanya.

Beliau yang tinggal di Kampung Changkat Pinang, Sauk bekerja sebagai penjaja "Apum Balik" di pasar- pasar malam sekitar Kuala Kangsar.

Beliau bersama anak perempuannya berjaya menyelamatkan diri hanya mampu memerhatikan keretanya hangus dijilat api bersama orang ramai.

Pasukan Bomba sampai ke tempat kejadian sekitar jam 7.40 pagi.

Kejadian yang sama berlaku di Kg. Raban, jalan yang sama pada hari ahad sebelumnya juga melibatkan kebakaran sebuah van produa rusa apabila berlanggar dengan sebuah kereta Mercedez Benz menyebabkan pemandu van berkenaan mati terbakar di tempat kejadian.

Beberapa hari sebelum itu, akhbar tempatan melaporkan kebakaran kereta akibat kemalangan di Kelantan yang mengorbankan seorang selebriti tempatan.

Kadang- kadang saya terfikir, mungkinkah kekerapan kebakaran kenderaan akibat kemalangan disebabkan penggunaan petrol Ron95 yang digunakan secara meluas di negara kita pada masa kini?

Mari kita kaji... dan fikir- fikirkan...