19 October 2009

Najib hanya mampu menciplak

Dulu Pas Kelantan menambah bilangan hari cuti bersalin bagi kakitangan kerajaan, diperlekehkan oleh UMNO/BN, kemudian.... mereka pun tiru.

Kemudian, Pas Kelantan dan Terengganu mengisytiharkan 5 hari waktu bekerja seminggu untuk kakitangan kerajaan, macam- macam komen negatif daripada UMNO/BN. Ada yang kata malas, tak merangsang ekonomi, tak produktiviti... Tak lama kemudian UMNO/BN pun tiru. Mula- mula nak mengelakkan supaya nampak tak sama, diisytiharkan cuti setiap sabtu pertama dan ketiga, akhirnya diisytiharkan terus cuti setiap sabtu.

DAP dah lama melaungkan konsep Malaysian, Malaysia. Puak- puak ekstrem Melayu UMNO hentam konsep DAP habis- habisan kononnya alasan ketuanan Melayu. Sekarang puak- puak ekstremis Melayu UMNO berkokok konsep 1 Malaysia konon. Samalah tu... cuma beza Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris je...

Penciplakan terbaru... Najib dengan bangganya mengumumkan tarikh 16 September akan diisytiharkan sebagai cuti umum mulai tahun 2010 sebagai memenuhi syarat sah konsep 1 Malaysia ciptaannya. Sedangkan Pakatan Rakyat terutamanya Dato' Seri Anwar Ibrahim telah lama mengutarakan idea serta tuntutan kepada Kerajaan agar 16 September dijadikan sebagai cuti umum serta sambutan kemerdekaan yang sebenar bagi Malaysia.

Peristiwa pengisytiharan oleh Penasihat PKR itu untuk menubuhkan kerajaan yang baru pada 16 September tahun lalu juga menghantui BN sehingga sanggup melarikan ahli- ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak ke luar negara yang kononnya akan melompat parti kepada Pakatan.
Rakyat.

Walaupun gagal menubuhkan kerajaan pada tarikh tersebut, hasrat untuk menjadikan 16 September sebagai cuti umum tercapai. Selepas ini akan lebih banyak lagi idea- idea pimpinan Pakatan Rakyat akan direalisasikan oleh Najib. Yang sangat ditunggu- tunggu ialah penubuhan Dewan Ulama UMNO.

Hanya Pak Lah sahaja yang tak sempat mengisytiharkan penambahan cuti umum hari kebesaran Islam iaitu "ISLAM HADHARI".