14 October 2009

Program Mesra Rakyat & Rumah Terbuka Aidilfitri Pas Kawasan Padang Rengas

Pada 4. 10. 2009 (Ahad), Pas Kawasan Padang Rengas telah mengadakan Program Mesra Rakyat dan Rumah Terbuka Aidilfitri peringkat Parlimen Padang Rengas. Kali ini DUN Chenderoh menjadi lokasi pilihan program diadakan.

Semangat jihad yang yang ditunjukkan oleh pendokong Pas amat menakjubkan apabila En. Md. Zalani (Ketua Kampung Pakatan Rakyat Chuar Hilir) menyediakan tanah kepunyaannya untuk dijadikan tapak program.

Suasana suram dengan keadaan cuaca tidak menentu sepanjang minggu sebelum itu amat menggusarkan pihak penganjur. Apa tidaknya, sepanjang hari gotong- royong persediaan tempat kami bermandikan hujan dari pagi hingga ke malam.

Dengan doa dan munajat dari semua pihak, maka tibalah hari yang dinantikan.

Pada waktu paginya, hujan gerimis mula menyirami. Acara dimulakan dengan sukaneka PASTI bagi Kawasan Padang Rengas. Bagi memastikan anak- anak kecil ini dapat memenuhi hasrat mereka untuk bersukan pihak penganjur buat sekian kalinya membuat trek dibawah khemah (ala- ala stadium le).

Pada waktu pagi juga beberapa acara menarik disusun iaitu pemeriksaan kesihatan dan ubat percuma, perkhidmatan Darussyifa', pertandingan memasak, mewarna, cabutan bertuah, sajian roti canai percuma, pendaftaran pengundi baru, pertandingan tarik tali serta gerai jualan.

Pada sebelah petangnya pula diadakan Jamuan Aidilfitri, tarik tali akhir, sukaneka, persembahan taekwando dan kompang.

Pada sebelah malamnya, setelah penat mengerah tenaga, rakyat disajikan pula dengan Ceramah Perdana yang membariskan penceramah- penceramah Pakatan Rakyat iaitu YB Hj. Zainuddin (ADUN Lubuk Merbau), Sdr. Mustafa Kamil Ayub (Naib Presiden PKR) dan YB Nga Kho Ming (ADUN Pantai Remis) dari DAP.

Alhamdulillah, Allah memberikan pertolongan dengan mengurniakan cuaca yang cukup baik yang membolehkan orang ramai datang ke program tersebut. Sambutan yang cukup baik daripada orang ramai tanpa mengira fahaman politik atau kaum sepanjang hari berkenaan memberikan petanda positif masa depan Pakatan Rakyat di Negeri Perak.

Pihak penganjur merakamkan Jazakumullahu Khairan Kathira kepada Tuan Rumah (En. Md. Zalani sekeluarga), Anggota Unit Amal, Penduduk Setempat, Penderma- Penderma serta semua pihak yang bertungkus- lumus menginfakkan apa sahaja bentuk sumbangan bagi menjayakan program tersebut dari awal hinggalah ke penghujung program.

Nazmi Yasin
Setiausaha Program