15 November 2009

Bajet Gila Babi BN Perak- DSR Nizar

Persidangan DUN Perak 28 Oktober yang lalu merupakan satu lagi titik hitam dalam perjalanan demokrasi di Perak amnya di Malaysia. Suasana di luar dan dalam sidang DUN yang dipenuhi dengan anggota polis memperlihatkan UMNO/BN cukup terdesak sehingga memaksa dan memperkudakan institusi polis untuk melindungi kerja haram mereka.

Sekatan- sekatan yang dikenakan terhadap Speaker dan ADUN- ADUN Pakatan rakyat yang sah dari sudut perlembagaan, menggambarkan UMNO/BN sanggup melakukan apa sahaja demi menghalalkan cara.

Bajet sebangak 700 juta yang dibentangkan oleh MB Haram dan dipengerusikan oleh speaker yang haram telah diluluskan secara haram dalam masa 20 minit tanpa perbahasan dan tanpa kehadiran ADUN- ADUN Pakatan Rakyat dianggap sebagai "BAJET GILA BABI" dan tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia, menurut DSR Nizar ketika menyampaikan ceramahnya di Musolla al- Ehsan, Paya Ranggam malam semalam.

Antara bajet yang telah diluluskan oleh BN ialah bantuan sebanyak RM 400,000.00 diberikan kepada sekolah- sekolah persendirian Cina sedangkan Sekolah Agama Rakyat (SAR) tidak mendapat sebarang bantuan.

Ketika pemerintahan Pakatan Rakyat kedua- dua belah pihak (Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Persendirian Cina) mendapat bantuan yang sama mengikut kiraan perkapita. Pada masa tersebut UMNO sibuk menyalak ke sana ke mari mengatakan DSR Nizar Boneka cina.

Sekarang rakyat terutamanya Orang Melayu sepatutnya menilai sendiri dengan pemikiran yang rasional, siapa sebenarnya pengkhianat Melayu.

Ketika UMNO memberhentikan bantuan perkapita kepada SAR, Pakatan Rakyat Perak membayar semula bantuan tersebut bermula dari tahun bantuan itu diberhentikan.

Pengkhianatan UMNO terhadap orang Melayu dapat dibuktikan dengan penafian bayaran royalti petroleum kepada pihak Kerajaan Kelantan. Sedangkan perjanjian yang ditandatangani pada tahun1974 jelas membuktikan bahawa kerajaan Kelantan berhak mendapat royalti bukannya sedekah berbentuk Wang Ehsan.

UMNO juga mengkhianati Melayu apabila menjadikan rakyat negeri Terengganu merupakan rakyat yang termiskin di Semenanjung Malaysia. Sedangkan negeri Terengganu merupakan negeri yang terkaya di Malaysia. Disebabkan penyelewengan demi penyelewengan yang dilakukan oleh BN, rakyat menjadi mangsa.

Peristiwa stadium Terengganu yang runtuh, masjid yang runtuh, pembaziran dalam penganjuran monsun cup, pembinaan masjid kristal dan sebagainya menggambarkan laungan UMNO untuk memartabatkan ketuanan melayu hanya retorik kosong semata- mata.

Sekiranya Pakatan Rakyat yang memerintah Terengganu dengan jumlah hasil royalti petroleum yang ada pastinya tidak ada rakyat yang miskin, bandar- bandar di Terengganu boleh dihubungkan dengan landasan keretapi laju, pusat perubatan bertaraf specialist dapat didirikan secara percuma di sana, anak- anak Terengganu dapat melanjutkan pelajaran ke serata dunia secara percuma dan sebagainya sekiranya royalti petroleum diuruskan dengan betul dan telus.

Ini telah dibuktikan melalui Laporan ketua Audit Negara yang memberikan taraf melebihi 3 bintang kepada negeri- negeri yang ditadbir di bawah Pakatan Rakyat termasuk negeri Perak (selama 10 bulan).

Tragedi demi tragedi yang menimpa negeri perak sejak akhir- akhir ini wajar difikirkan bersama. Antaranya tragedi kematian 3 orang pelajar di perkhemahan 1 Malaysia di Kampar, runtuhnya struktur bangunan di SUK, kebakaran yang luar biasa ke atas kapal perang moden TLDM di Lumut, banjir yang menimpa di kawasan- kawasan yang tidak pernah dilanda banjir sebelum ini dan entah apa lagi yang bakal menimpa seolah- oleh suatu malapetaka disebabkan kemungkaran dan kerja jahat UMNO/ BN di bumi Perak ini.

Untuk itu proses mendesak agar pembubaran DUN Perak akan terus gerakkan untuk menamatkan krisis perlembagaan yang semakin kusut sehinggakan pihak Mahkamah Persekutuan sehingga kini gagal menetapkan tarikh keputusan perbicaraan yang membabitkan status jawatan Menteri Besar Perak yang sah.

HIDUP... HIDUP... HIDUP RAKYAT !!!
BUBAR... BUBAR... BUBAR DUN PERAK !!!