10 November 2009

Pimpinan Pakatan Rakyat perlu didisplinkan

Selepas kemenangan besar Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum ke-12, pimpinan parti- parti politik Pakatan Rakyat semakin mendapat perhatian media arus perdana berbanding sebelumnya. Maklumlah, bertambahlah modal berita sensasi pihak akhbar.

Kesan kemenangan itu pula, muncul nama- nama pemimpin yang sebelum ini tidak begitu dikenali, malah mungkin tak dikenali langsung sebelum ini. Disebabkan sering kali menimbulkan isu- isu yang dianggap kontroversi, kini mereka menjadi perhatian media termasuk arus perdana.

Semestinya menjadi kewajipan media arus perdana untuk memaparkan kemungkaran pihak Pakatan Rakyat (pada kaca mata UMNO/BN). Secara tidak langsung, menggelapkan terus isu huru- hara yang berlaku dalam rumah tangga UMNO/BN. Taktik media media pro BN ini 1 Malaysia sudah tau….

Malangnya, dalam usaha pimpinan utama Pakatan Rakyat (TG Abd Hadi, DSR Anwar, Lim Keat Siang) membentuk usaha pengukuhan persefahaman ia nampaknya gagal disambut oleh pimpinan yang di bawah.

Sikap tidak profesional pimpinan terutamanya Ahli- Ahli Parlimen & ADUN-ADUN Pakatan Rakyat menjadi modal media arus perdana untuk melaga- lagakan mereka sesama sendiri. Perbuatan cabar- mencabar sesama ahli YB Pakatan Rakyat secara terbuka, mendedahkan tahap mentaliti dan disiplin mereka dalam politik.

Tidak dinafikan, bahawa sebahagian besar ahli- ahli YB kita berpendidikan tinggi dan golongan profesional, tetapi tindakan politik mereka langsung tidak menggambarkan personaliti mereka. Tindakan politik mereka saling tak tumpah seperti tindakan cabar- mencabar dan bersinsing lengan dalam peringkat kampung.

Tindakan membuat kenyataan media termasuk diblog atas alasan kebebasan bersuara juga amat dikesali. Adakah kebebasan bersuara itu sampai tiada batasnya?. Adakah itu cara yang bijak menunjukkan ketegasan dalam menyatakan pendirian sesuatu isu? Adakah kaedah tersebut akan dapat menyelesaikan segala masalah yang timbul? Adakah sudah tertutup segala saluran parti untuk menyelesaikan masalah?

Isu yang didendangkan oleh media pro BN sekarang merupakan ISU- ISU DALAMAN parti- parti Pakatan Rakyat. Sepatutnya mereka lebih menumpukan isu- isu rakyat untuk diperjuangkan.

Rakyat memberikan seribu pengharapan kepada Pakatan Rakyat untuk menggantikan BN di bumi Malaysia ini. Tempoh sepenggal ini merupakan tempoh percubaan kepada Pakatan Rakyat. Sekiranya berjaya, saya yakin rakyat akan melanjutkan tempoh percubaan ini. Sekiranya prestasi tidak meyakinkan ditunjukkan, sudah pasti gelombang PRU ke-11 bakal berulang.

Oleh itu, pimpinan perlu didisplinkan terlebih dahulu, sebelum hendak mendisiplinkan ahli- ahli peringkat akar umbi. Sekiranya mereka gagal mematuhi disiplin parti lebih mendaftarkan diri sebagai PENGIKUT IBRAHIM ALI.