21 July 2010

Kg. Biong, Sauk dilanda Banjir

Hujan lebat mulai petang semalam menyebabkan salah sebuah kampung di DUN Chenderoh dilanda banjir. Paras air sungai di kampung Biong, Sauk  mula melimpah hingga meruntuhkan tebatan banjir yang telah dibina menyebabkan rumah- rumah di sekitar sungai tersebut dilimpahi air.

Menjelang selepas solat maghrib Unit Amal Kawasan Padang Rengas, pimpinan Pas Kawasan Padang Rengas yang diketuai oleh Ustaz Mohd Yassin (Tim. YDP Pas Pdg Rengas) dibantu oleh penduduk setempat bergegas turun membantu membersihkan  rumah- rumah yang dinaiki air.

Pihak bomba dari Kuala Kangsar juga turun untuk membantu mangsa- mangsa banjir.

Menurut Ustaz Mohd Yassin (Ketua Kampung Pakatan Rakyat Sauk), tempat berkenaan seringkali dilanda banjir setiap kali hujan lebat yang berterusan berlaku. Walaupun projek- projek tebatan banjir ada dibuat namun ia tidak dilaksanakan dengan sempurna.

Ini disebabkan kontraktor- kontraktor yang mendapat projek terdiri daripada kroni- kroni UMNO/ BN yang hanya mementingkan projek daripada kepentingan penduduk. Projek- projek sengaja dilakukan demikian untuk membolehkan kroni- kroni UMNO mengaut keuntungan daripada projek- projek yang diperolehi.

Setiap kali berlakunya banjir maka kroni- kroni UMNO/BN akan berpeluang mendapat habuan projek.

Itulah retorik daripada slogan BN ...Rakyat Didahulukan.

Walau apa pun, penduduk kampung berkenaan melahirkan rasa terharu terhadap bantuan yang dihulurkan oleh jamaah Pas yang turun membentu, walaupun dalam suasana hujan lebat