23 July 2010

PERPADUAN BOLEH BERLAKU HANYA MELALUI ISLAM

Malam tadi Ustaz Kamal Ashaari manyampaikan kuliah maghrib di Masjid Redzuaniah, Kuala Kangsar. Walaupun hujan turun agak lebat sejak petang semalam, kehadiran jamaah tetap membanggakan. Ruang bahagian dalam  masjid dipenuhi segenap ruang dengan kehadiran semua peringkat umur.

Sebagai orang yang terlibat dalam perjuangan gerakan Islam sudah tentulah beliau tidak lari daripada menyentuh isu- isu semasa termasuk politik Islam untuk membuka minda jamaah. Tidak seperti mana segelintir guru- guru agama yang mengamalkan fahaman Mufti Perak bahawa perkara yang berkaitan politik hendaklah ditinggalkan di luar pagar masjid. Kesannya hingga kini masyarakat Islam khususnya di negeri Perak BUTA tentang politik yang diajar oleh Rasulullah S.A.W. dan mengasingkan politik dengan agama.

Menurut beliau, dalam isu perpaduan tidak ada jalan lain melainkan hanya melalui Islam. Isu kini hendak menyatu- padukan orang- orang Melayu. Adakah orang- orang Melayu perpecah kerana Melayu?

Masalah yang timbul kini, orang Melayu berpacah kerana tidak memahami dan mengamalkan Islam bukan kerana Melayu.

Sebagai contoh dalam sebuah kampung kesemuanya orang Melayu sehingga Kampung tersebut juga di namakan Perkampungan Melayu. Tetapi dalam masyarakat tersebut masih ada sihir menyihir sesama sendiri, perbalahan, pergaduhan sesama sendiri. Ini membuktikan bahawa orang Melayu berbalah bukan disebabkan oleh MELAYU tetapi disebabkan tak amalkan Islam.

Begitu juga dengan fahaman- fahaman lain yang cuba menyatukan manusia. Contohnya fahaman komunis yang memberikan hak sama rata dalam kekayaan negara kepada rakyatnya terbukti gagal untuk menyatukan manusia.

Oleh yang demikian, marilah kita kembali kepada formula asal perpaduan itu sendiri sebagaimana yang telah dibuktikan oleh Rasulullah S.A.W. dengan menyatukan golongan Muhajirin dan Ansar, puak Aus dan Khazraj dan orang- orang bukan Islam yang bernaung di bawah pemerintahan Islam dengan menggunakan kaedah meletakkan Islam sebagai asas perpaduan dan bukannya berteraskan kaum atau bangsa.

Kaedah perpaduan UMNO- PAS yang dianjurkan oleh Mufti Perak di atas tajuk MELAYU, jelas menggambarkan pemikiran beliau yang diselaputi dengan fahaman kebangsaan yang dibawa oleh UMNO. Oleh itu lebih baik Dato Seri Harussani masuk UMNO untuk memperbetulkan UMNO daripada menyibukkan diri untuk menyatukan UMNO- PAS.

Saya amat bersetuju dengan maksud pendirian oleh TN Guru Hj Abdul Hadi Awang bahawa PAS nak menggantikan UMNO bukan untuk masuk UMNO.