15 July 2010

USTAZ IBRAHIM BERCERITA


Menceritakan pengalamannya semasa ditahan oleh pihak berkuasa di Mesir, menjadi muqaddimah Kuliah Maghrib Ustaz Ibrahim di Masjid Redzuaniah, Kuala Kangsar malam tadi. Ini merupakan kuliah pertama beliau di Masjid Redzuaniah selepas ditahan baru- baru ini.

Pergantungannya kepada makhluk pada minggu pertama ditahan ternyata sia- sia. Permintaannnya untuk bertemu dengan kedutaan Malaysia di sana menemui kegagalan memberikan pengajaran bahawa hanya Allahlah tempat pergantungan yang sebenar. Selepas gagal berjumpa dengan pihak kedutaan beliau tidak lagi mengharapkan bantuan daripada makhluk, tetapi menyerahkan segalanya kepada Allah S.W.T.

Akhirnya permintaannya dikabulkan oleh Allah dan kini dibebaskan.

Beliau juga menyatakan keyakinan, bahawa semua yang menimpanya merupakan ujian daripada Allah sebagai proses pembersihan diri yang dapat mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.

Beliau juga menceritakan bagaimana beliau hanya minum air kosong selama 25 hari, mata bertutup 24 jam, tidak dibenarkan menggosok gigi, menukar pakaian, berlapar sepanjang tempoh penahanannya.

Menurut beliau antara tahanan yang paling ramai adalah rakyat Palestine tanpa mengira lelaki, perempuan, termasuklah kanak- kanak kerana dihalang masuk ke Gazza. Melihat keadaan rakyat Palestine tersebut terdetik disanubarinya bahawa ujian yang menimpanya jauh lebih kecil berbanding rakyat Palestine.

Yang paling menghairankan, apabila beliau disuruh mencukur janggutnya oleh pihak berkuasa Malaysia setibanya di tanahair.