03 August 2010

PEROMPAK FOBIA DALAM SIDANG DUN

Dalam zaman penuh dengan kecanggihan teknologi maklumat yang memperlihatkan banyak peruntukan dalam menaik taraf prasarana ICT  di Malaysia, namun BN telah membawa negeri Perak kembali ke zaman Batu.

Arahan Speaker HARAM ... yang mengHARAMkan sebarang peralatan rakaman seperti komputer riba, telefon bimbit, kamera dibawa masuk ke sidang DUN jelas menunjukkan kemunduran pemikiran pemimpin- pemimpin BN.

Kebiasaannya kamera/ CCTV dipasang ditempat- tempat tertentu untuk langkah keselamatan dan mengesan kehadiran pencuri/ perompak. Jadi perompak kebiasaannya akan memakai topeng untuk mengelakkan wajahnya dari dirakam. Perompak amat fobia dengan kamera/ CCTV.

Oleh itu arahan Speaker HARAM yang mengHARAMkan sebarang alat rakaman dibawa masuk ke dewan persidangan DUN amat bertepatan dengan kedudukan beliau yang diperolehi secara HARAM. Masuk menceroboh dalam sidang DUN... kemudian pakai baju speaker.... akhirnya diangkat sebagai speaker.Sebab itulah beliau amat bimbang kalau- kalau wajahnya dirakam...

Begitu juga dengan anggota ADUN BN yang merompak kuasa kerajaan Perak, nampaknya amat bimbang gerak laku mereka dirakam dan menjadi tatapan umum. Begitulah nasib si perompak, walaupun hidup kaya raya ... tapi penuh dengan kebimbangan.

Orang yang bersalah sememangnya sentiasa dibayangi dengan ketakutan dan kegelisahan. Apa yang hendak dirisaukan kalau mereka mendakwa berada dalam kebenaran? Apa yang hendak diselindungkan dari pengetahuan rakyat? Rakyat berhak tahu apa yang berlaku dalam persidangan DUN/ Parlimen untuk mereka menilai sejauhmana kewibawaan wakil rakyat mereka.

Sekiranya ada dalam kalangan ADUN yang bersikap tidak profesional, mengeluarkan kata- kata kesat, tidak mengikuti peraturan dewan atau sebagainya... biarkan rakyat melihatnya sendiri secara live dan mereka boleh membuat penilaian untuk menentukan wakil mereka dalam DUN pada masa akan datang. So.... apa yang hendak diselindungkan?

Walaupun Zambery banyak meniru sikap atau gaya kepimpinan Dato' Seri Nizar, namun beliau ternyata gagal  menandingi sikap gentleman Dato' Seri Nizar yang membuat sidang DUN Perak secara live menerusi internet.

Walaupun kerajaan Pakatan Rakyat Perak pada ketika itu diasak dengan soalan- soalan dari ADUN- ADUN BN, tetapi rakyat dapat melihat sendiri kualiti kepimpinan yang telah ditujukkan oleh Dato' Seri Nizar dalam menjawab soalan- soalan dari BN.

Selepas ini, kita akan menyaksikan lagi pelbagai undang- undang PELIK dalan sidang DUN yang akan dikeluarkan oleh speaker HARAM.

Teka teki: "PELIK TAPI HARAM" ?